Tandutdragning och eftervård

En tandutdragning är oftast nödvändig i den situation då tanden är så svårt skadad att den inte kan eller ska behandlas längre. Sådana situationer kan till exempel vara omfattande tandrotsinfektioner, allvarliga tandtrauma och visdomstandsproblem.

Varför tandutdragning?

Visdomstanden är den vanligaste tanden som tas bort. Vanliga problem med visdomständer är till exempel inflammation i tandköttet som omger tanden (perikoronit och gingivit), karies, karies och inflammation i tandkärnan och rötter.

För andra än visdomständer är vanliga orsaker till tandutdragning omfattande tandinfektioner, trauma och avancerad parodontit. Om tanden är hårt sliten och inte kan repareras, kan tanden behöva tas bort.

Borttagning av tänder

Innan tanden dras ut planeras proceduren noggrant. Behandlingsplanering kan innefatta tandröntgen och en muntlig undersökning. Ingreppet tar även hänsyn till patientens sjukdomar och eventuella mediciner.

Innan tanden tas bort bedövas tanden. Till en början tas tanden bort från tandköttet, varefter tanden försiktigt flyttas för att gradvis flytta tanden.

Tandutdragningsområdet kan vara smärtsamt från 1-3 dagar till några veckor, men smärtan brukar lätta inom några dagar.

Om tanden har flera rötter kan tanden behöva tas bort i flera delar. I det här fallet delas tanden i mindre delar och tandens delar tas bort en efter en. Slutligen rengörs utsugsgropen och stängs vid behov med stygn.

Ett tryckförband läggs över extraktionsgropen så att blodcirkulationen och blödningen i extraktionsgropens område minskar och en propp bildas för att skydda tanduttagsgropen.

Antibiotika är inte nödvändigt för normala tandutdragningar.

Efter tandutdragning

Efter att tanden tagits bort får extraktionsgropen läka i fred. Det rekommenderas dock att omedelbart efter proceduren:

- Bit i gasväven som är placerad över utdragshålet i 30-60 minuter så att det bildas en propp i området.
- Lämna såret ifred. Att äta, dricka och röka bör undvikas under två timmar.
- Operationssåret får inte sugas eller röras med tungan, så att propp i området får vila.
– Sprängning bör undvikas.
– Om du vill kan du applicera kall på operationssåret utanför munnen för att lindra svullnaden.
– Svullnad är vanligt, men det försvinner inom ungefär en vecka. Området kan få blåmärken.
- Använd smärtstillande medel de första dagarna. Acetylsalicylsyra, d.v.s. acetylsalicylsyra, är inte lämplig som smärtstillande på grund av dess ökade känslighet för blödning.

Dagarna efter tandutdragning:

- Undvik att borsta tandutdragningsområdet med en tandborste, någon annanstans kan du rengöra normalt.
- Undvik varm mat och dryck åtminstone under ingreppsdagen. Istället rekommenderas kall mat.
- Undvik fysisk ansträngning och bastu på operationsdagen och under de följande 3-4 dagarna.
- Eventuella stygn kan tas bort efter 7-14 dagar.

Kontakta tandläkare eller akutmottagning om:

- Blödningen slutar inte inom ett dygn eller är kraftig.
– Smärtan blir värre efter 3-4 dagar.
– Det är ökad svullnad i tandutdragningsområdet.
- Svälj- eller andningssvårigheter förekommer.
- Feber.

Cognoscenti