Hampaan juuren tulehdus ja juurihoito

Hampaan juurihoidon tavoitteena on yleensä hoitaa hampaan ytimeen, juuriin tai leukaluuhun levinnyttä, hammasperäistä tulehdusta. Hampaan juurihoito tarkoittaa hampaan ytimen ja juurten puhdistamista sekä ontoksi jääneiden juurten täyttämistä juurentäyttöaineella.

Hampaan ytimen ja juuren tulehdus

Hampaan ydin sisältää sidekudosta, verisuonia ja hermoja. Kun mikrobeja pääsee esimerkiksi hampaassa olevan karieksen kautta hampaan ytimeen, hampaan ydin tulehtuu. Tulehduksen seurauksena hampaan ytimeen muodostuu turvotusta ja painetta.

Hammassärky ja hammaskipu sekä jomottava tunne ovat tulehtuneen hampaan yleisiä oireita. Hampaan lievä tulehdus voi palautua ja hammas voidaan paikata. Mikäli karies on edennyt hampaan ytimeen asti tai hammas on muusta syystä pahoin tulehtunut, hammas täytyy juurihoitaa.

Yleisin syy hampaan juurihoidolle on hampaan juuriin levinnyt tulehdus, jonka hoitona on juurihoito.

Mikäli hampaan ytimen tulehdusta ei hoideta ajoissa, tulehdus voi edetä hampaan juuriin ja juuria pitkin leukaluuhun. Hampaan juuren tulehdus (apikaaliparodontiitti) ei parane itsestään. Hampaan tulehduksen hoitona on hampaan juurihoito.

Hampaan juurihoito

Hampaan juurihoito on vaativa toimenpide, joka vaatii yleensä useampia hoitokäyntejä. Ennen hoidon aloittamista juurihoidettava hammas ja suu tutkitaan huolellisesti. Hampaasta otetaan tarvittaessa röntgenkuvat, joista arvioidaan hampaan tulehduksen levinneisyys sekä hampaan juurten lukumäärä ja muodot.

Juurihoito aloitetaan yleensä puuduttamalla hammas. Kun hammas on puutunut, hampaan pinnalta porataan yhteys hampaan ytimeen. Hampaan ytimen kautta päästään puhdistamaan hampaan juuret. Hampaan juurten puhdistamiseen käytetään juurihoitoneuloja sekä desinfioivia huuhteluaineita.

Hampaan juurten puhdistamisen jälkeen hampaan juurikanaviin laitetaan kalsium-pitoista lääkeainetta, joka tappaa mahdollisesti jäljelle jääneitä mikrobeja ja edesauttaa tulehduksen paranemista.

Ensimmäisen käyntikerran jälkeen pidetään tarvittaessa muutaman viikon tauko, jonka aikana hampaan tulehdus yleensä rauhoittuu. Mahdollisilla jatkokäynneillä hampaan juurikanavien puhdistus, desinfiointi ja hampaan juurikanavalääke voidaan uusia.

Juurihoidon lopuksi ontoksi jäänyt juurikanava täytetään juurentäyttöaineella. Tällä pyritään ehkäisemään mikrobien pääsy hampaan juurikanaviin sekä estämään hampaan uudelleen tulehtuminen.

Juurihoitoon liittyvät ongelmat

Juurihoito vaatii yleensä useita käyntikertoja, ja hoitokerrat ovat melko pitkiä (30-90 minuuttia / käynti). Juurihoidon aikana suuta täytyy pitää koko hoidon ajan auki, mikä voi aiheuttaa suuta auki pitävien lihasten väsymistä.

Juurihoidon jälkeen hammas voi muuttua vuosien kuluessa normaalia tummemmaksi. Mikäli hampaan tummentuma on häiritsevä, hammas voidaan tarvittaessa valkaista. Juurihoidossa käytetään hyvin ohuita neuloja, joilla hampaan juurikanavat puhdistetaan. Joskus juurikanavaneula voi katketa hampaan juuren sisään. Katkennutta neulaa ei aina pystytä poistamaan. Katkennut neula ei aina aiheuta ongelmia. Mikäli hammas on pahoin tulehtunut ja neulaa ei saada pois, voidaan hammas joutua poistamaan.

Asiantuntijat